Verleende materialen

Domeinnaam “geef.nl” geruild voor staaroperaties

Geplaatst 5 aug. 2010 11:34 door Jordan van Bergen   [ 8 aug. 2010 07:28 bijgewerkt ]

AMSTELVEEN (20 augustus) - De domeinnaam "geef.nl" is onlangs van eigenaar veranderd voor een gift die 66 ouderen in Kenia in staat stelt om weer zelfstandig door het leven te gaan.
Jaren geleden werd de domeinnaam "www.geef.nl" vastgelegd door Henk van Stokkom, zelfstandig advisuer van vermogensfondsen. Van Stokkom gebruikte de domeinnaam om een website in de lucht te brengen die alle gegevens van grotere fondsenwervende organisaties in beeld moesten brengen. Er was destijds nog geen site waar die cijfers te vinden waren.

Oud in Afrika

Met de komst van de website van het Centraal Bureau Fondsenwerving vervielen nut en noodzaak voor "geef.nl". Daarna werd de domeinnaam gebruikt om door te linken naar de website van de stichting Oud in Afrika waar Van Stokkom inmiddels bij betrokken was geraakt.

Toen Jordan van Bergen van de Stichting GeefGratis Van Stokkom onlangs vroeg om de domeinnaam over te nemen, stemde Van Stokkom toe onder voorwaarde dat daar een donatie aan Oud in Afrika tegenover stond. Inmiddels is de transactie een feit en zullen er in de komende maanden dankzij de gift van € 2.000,- zesenzestig ouderen een staaroperatie kunnen ondergaan in het Sabatia Eye Hospital nabij Kisumu in West-Kenia.

Onafhankelijkheid

"We werken al jaren met Sabatia en zij verzorgen staaroperaties voor ouderen die dat absoluut niet kunnen betalen", aldus Van Stokkom.  "Zo'n staaroperatie betekent het verschil tussen afhankelijkheid en onafhankelijkheid. Een oudere die niet meer goed kan zien, kan niet goed meer voor zichzelf zorgen. Vaak zie je dan dat een kleinkind ingezet wordt om de oudere te begeleiden. Daardoor kan dat kleinkind vaak niet of nauwelijks naar school. Door de staaroperaties snijdt het (operatie-)mes dus aan meerdere kanten....".

Van Bergen is blij met de overdracht omdat Stichting GeefGratis hiermee een domeinnaam krijgt die goed past bij de doelstellingen van zijn stichting.

Relevante links:
Website Geef Gratis
Website Oud in Afrika

Bron: © FM, Tijdschrift over Filantropie & Bestuur (www.fm-platform.nl)

Eerste openbare AED in Grave een feit

Geplaatst 5 aug. 2010 11:28 door Jordan van Bergen   [ 8 aug. 2010 07:28 bijgewerkt ]

GRAVE, De eerste openbare AED (Automatische Externe Defibrillator) in Grave is een feit. Sinds vrijdagmorgen beschikt gemeenschapshuis Katrien dankzij Jordan van Bergen, voorzitter van de Stichting GeefGratis over dit levensreddende apparaat. Tiny de Wilde en Ben Bongaards van Stichting Quadrant ontvingen de AED uit handen van burgemeester Wilma Delissen.

“Hoe kan het dat er in Grave nog geen AED hangt,” vroeg Jordan van Bergen zich een tijdje geleden af. Om het goede voorbeeld te geven besloot de Stichting GeefGratis die gevestigd is in Grave om hun steentje bij te dragen door de eerste AED in Grave te financieren. Stichting GeefGratis biedt gratis internetdiensten ten behoeve van goede doelen in Nederland. Een van de aangesloten organisaties is stichting Kies voor Leven die zich inzet voor een hartveilige omgeving en de overlevingskansen van personen met een plotselinge hartstilstand wil vergroten, door middel van onder meer het gebruik van AED’s en het stimuleren van gerichte activiteiten op het gebied van reanimatie. Op deze manier kwamen Toon Hermsen, voorzitter van Kies voor Leven en Jordan van Bergen met elkaar in contact. GeefGratis stelde vervolgens 2000,00 euro ter beschikking. Naast de aanschaf van een AED is er ook geld voor het opleiden van een aantal van de medewerkers van Katrien zodat de AED indien nodig goed ingezet kan worden. Een taak waar Kies voor Leven zorg voor zal dragen.

“De overlevingskans na een hartstilstand is bij reanimatie 6 tot 7%, met een AED is de overlevingskans 72%,” licht Toon Hermsen het belang van de AED toe. “Van de 16.000 mensen die jaarlijks aan een hartstilstand overlijden gebeurt dat bij 13.000 mensen thuis. Daarom is het zinvol om AED’s op locaties te zetten die binnen de zes minuten grens vallen, want dan is de overlevingskans het grootst. Het apparaat is niet zaligmakend, want de kans op overleving blijft onlosmakelijk verbonden met reanimeren. Toen wij in 2005 begonnen, wist nog maar 5% wat een AED was, nu is dat al 90%. Ik ben heel blij dat Jordan van Bergen genegen is een AED aan Grave te schenken.” Volgens Hermsen is dit nog maar het begin. “Ik zou zo nog dertig tot veertig locaties in Grave kunnen voorzien.” Ergens een AED ophangen is volgens de voorzitter van Kies voor Leven niet genoeg. “Ik ben alleen gelukkig als het volledige traject wordt ingevuld en mensen ook worden opgeleid.”

Burgemeester Wilma Delissen: “Het is een onderwerp dat leeft, letterlijk en figuurlijk. Ik heb veel waardering voor de manier waarop Kies voor Leven het belang van AED’s tussen de oren probeert te krijgen en dat werkt aanstekelijk.” Jordan van Bergen overhandigde vervolgens de AED aan de burgemeester. “Ik hoop dat er veel volgen.” Op haar beurt overhandigde de burgemeester de AED aan de stichting Quadrant aan wie het de taak is een goede plek te zoeken voor dit apparaat, bij voorkeur buiten zodat ook buiten de openingstijden van het gemeenschapshuis van dit apparaat gebruik gemaakt kan worden.

Bron: de Graafsche Courant, 24 oktober 2007.

Stichting GeefGratis doneert mini-laptops aan Simavi

Geplaatst 5 aug. 2010 11:23 door Jordan van Bergen

De stichting GeefGratis heeft 5 mini-laptops gedoneerd aan Simavi. Harma Smit, Relatiebeheer, overhandigde de laptops aan Bouwe-Jan Smeding, hoofd van de projectafdeling, tijdens de kerstlunch.

Voor Smeding kwamen de laptops als een complete verrassing: “Deze mini-laptops zijn een geweldige gift voor alle projectmedewerkers die af en toe op reis gaan. Zij kunnen nu licht reizen en hebben wel alle relevante informatie bij de hand om hun werk goed te kunnen doen.”

Volgens Jordan van Bergen, voorzitter van Stichting GeefGratis was dat ook één van de redenen voor deze donatie: “Ieder jaar willen we een goed doel een blijk van waardering geven. Vorig jaar hebben we de eerste AED in Grave ter beschikking gesteld aan Stichting Kies voor Leven. Dit jaar hebben we gekozen voor Simavi. Met deze donatie is het voor de projectmedewerkers van Simavi eindelijk mogelijk met lichtgewicht laptops hun werk te doen bij de lokale partners in ontwikkelingslanden.”

Voor meer informatie over GeefGratis kijkt u op: www.geefgratis.nl.
Zie website Simavi voor het bovenstaande bericht: http://www.simavi.nl/simavi/webStdPages.do?pageid=607407

1-3 of 3