Eerste openbare AED in Grave een feit

Geplaatst 5 aug. 2010 11:28 door Jordan van Bergen   [ 8 aug. 2010 07:28 bijgewerkt ]

GRAVE, De eerste openbare AED (Automatische Externe Defibrillator) in Grave is een feit. Sinds vrijdagmorgen beschikt gemeenschapshuis Katrien dankzij Jordan van Bergen, voorzitter van de Stichting GeefGratis over dit levensreddende apparaat. Tiny de Wilde en Ben Bongaards van Stichting Quadrant ontvingen de AED uit handen van burgemeester Wilma Delissen.

“Hoe kan het dat er in Grave nog geen AED hangt,” vroeg Jordan van Bergen zich een tijdje geleden af. Om het goede voorbeeld te geven besloot de Stichting GeefGratis die gevestigd is in Grave om hun steentje bij te dragen door de eerste AED in Grave te financieren. Stichting GeefGratis biedt gratis internetdiensten ten behoeve van goede doelen in Nederland. Een van de aangesloten organisaties is stichting Kies voor Leven die zich inzet voor een hartveilige omgeving en de overlevingskansen van personen met een plotselinge hartstilstand wil vergroten, door middel van onder meer het gebruik van AED’s en het stimuleren van gerichte activiteiten op het gebied van reanimatie. Op deze manier kwamen Toon Hermsen, voorzitter van Kies voor Leven en Jordan van Bergen met elkaar in contact. GeefGratis stelde vervolgens 2000,00 euro ter beschikking. Naast de aanschaf van een AED is er ook geld voor het opleiden van een aantal van de medewerkers van Katrien zodat de AED indien nodig goed ingezet kan worden. Een taak waar Kies voor Leven zorg voor zal dragen.

“De overlevingskans na een hartstilstand is bij reanimatie 6 tot 7%, met een AED is de overlevingskans 72%,” licht Toon Hermsen het belang van de AED toe. “Van de 16.000 mensen die jaarlijks aan een hartstilstand overlijden gebeurt dat bij 13.000 mensen thuis. Daarom is het zinvol om AED’s op locaties te zetten die binnen de zes minuten grens vallen, want dan is de overlevingskans het grootst. Het apparaat is niet zaligmakend, want de kans op overleving blijft onlosmakelijk verbonden met reanimeren. Toen wij in 2005 begonnen, wist nog maar 5% wat een AED was, nu is dat al 90%. Ik ben heel blij dat Jordan van Bergen genegen is een AED aan Grave te schenken.” Volgens Hermsen is dit nog maar het begin. “Ik zou zo nog dertig tot veertig locaties in Grave kunnen voorzien.” Ergens een AED ophangen is volgens de voorzitter van Kies voor Leven niet genoeg. “Ik ben alleen gelukkig als het volledige traject wordt ingevuld en mensen ook worden opgeleid.”

Burgemeester Wilma Delissen: “Het is een onderwerp dat leeft, letterlijk en figuurlijk. Ik heb veel waardering voor de manier waarop Kies voor Leven het belang van AED’s tussen de oren probeert te krijgen en dat werkt aanstekelijk.” Jordan van Bergen overhandigde vervolgens de AED aan de burgemeester. “Ik hoop dat er veel volgen.” Op haar beurt overhandigde de burgemeester de AED aan de stichting Quadrant aan wie het de taak is een goede plek te zoeken voor dit apparaat, bij voorkeur buiten zodat ook buiten de openingstijden van het gemeenschapshuis van dit apparaat gebruik gemaakt kan worden.

Bron: de Graafsche Courant, 24 oktober 2007.